Wie werkzaam is in de financiële sector, heeft vast wel eens gehoord van blockchain, de cryptografische technologie waar bitcoin op draait. Mogelijk maakt uw bank of financiële instelling er zelfs al gebruik van.
Ondanks dat veel experts nog zo hun twijfels hebben over de strategische betekenis van blockchain, wordt de technologie door financiële dienstverleners steeds vaker ingezet. Volgens The Economist is een belangrijke reden hiervoor dat “blockchain ook buiten de financiële wereld is in te zetten. Het biedt mensen die elkaar niet kennen of vertrouwen een manier om inzichtelijk te maken wie wat bezit, op een manier waar alle betrokkenen het mee eens zullen zijn. Het is een soort waarheidsvinding.”
Maar de meningen over blockchain zijn dus nog verdeeld. Waar sommige analisten het disruptieve potentieel prijzen, waarschuwen anderen dat het eerder een digitale afleiding zal zijn. Zij raden dan ook terughoudendheid aan.
Een disruptieve belofte
Maar of u nou voor- of tegenstander van blockchain bent: het is voor banken en andere financiële instellingen sowieso belangrijk om de ontwikkelingen in blockchain-technologie en de mogelijkheden die het biedt goed te volgen.
De volgende vier zaken zijn goed om in het achterhoofd te houden:
- Zorg ervoor dat blockchain tot uw strategische focusgebieden behoort bij marktonderzoek naar opkomende technologieën
Met zoveel aandacht vanuit de markt verdient blockchain zeker een plekje op uw lijst van strategische focusgebieden, net als andere opkomende zaken als het Internet of Things en automatisering van business intelligence. Hou het op uw radar en monitor de interesse onder klanten en partners, om te onderzoeken hoe het past binnen uw digitale business strategie. - Erken blockchain’s volwassenheid en traject, en handel ernaar
Over het algemeen zijn er drie momenten in de adoptiecyclus van een nieuwe technologie waar u met uw organisatie op in kunt zetten. De voordelen verschillen afhankelijk van uw zakelijke strategie én lef. Als u meegaat met de eerste golf kunt u medebepalen hoe de industrie evolueert, in plaats van dat u ‘verstoord’ wordt. Door mee te gaan met de tweede golf kunt u een hoge mate van differentiatie in uw product- en dienstenportfolio bereiken. En door uw inspanningen te richten op de derde golf kunt u activiteiten ontplooien die reeds aantoonbaar tot resultaat hebben geleid. Blockchain bevindt zich op dit moment nog op de eerste golf, dus is er genoeg potentieel voor zakelijke transformatie als u het aandurft. Maar uiteraard is er geen man overboord als u niet meteen handelt. Door te wachten op de tweede of derde golf kunt u zakelijk voordeel behalen zonder al te veel risico te lopen. - Monitor scenario’s en toepassingen voor de industrie, en zoek naar paralellen
Ook als u liever niet pioniert, is het monitoren van nieuwe casestudies en succesverhalen ontzettend belangrijk. Het stelt u in staat om u een beeld te vormen van wat er al is gedaan, hoe u het kunt toepassen binnen uw bedrijf, en het helpt u om een goed moment te bepalen om in te stappen. Het volgen van het momentum van individuele spelers en toepassers van de technologie is kritiek. Daardoor houdt u niet alleen een oogje op interessante scenario’s en experimenten, maar kunt u ook bepalen welke alternatieve blockchain-technologieën belangrijk worden voor welke toepassingen. - Aanbiedingen voor use as-a-service voor snelle pilots en proof-of-concepts
Met de tools, services en infrastructuur die technologieproviders via de cloud beschikbaar stellen in de vorm van blockchain-as-a-service, kunt u een lean benadering van pilots en proof-of-concepts kiezen, en de businessmodellen die u voor ogen hebt valideren zonder dure infrastructuur uit te hoeven bouwen. Wel moet u er voor zorgen dat u bij elke pilot of proof-of-concept de zakelijke en technische doelen duidelijk hebt. Test u een specifiek scenario met een trouwe klant, de technische haalbaarheid, of allebei? Dit soort pilots helpt u vast te stellen welke blockchain-technologie het best bij uw behoeften past.
Weten waar te beginnen
Bij de opkomst van een nieuwe disruptieve technologie, krijgen bedrijven te maken met een overweldigende hoeveelheid informatie en doorgaans stevige meningsverschillen. Het is hierbij raadzaam naar de feiten te kijken en een voorwaartse benadering te formuleren die de relatieve volwassenheid van blockchain in de markt weerspiegelt en in lijn brengt met uw organisatorische doelstellingen.
Het is goed om u hierbij te realiseren dat veel spelers al aan boord zijn. Investeerders, startups, en grote spelers richten zich al op blockchain-technologie. Banken en beurzen hebben zich in de strijd gemengd, en organisaties als R3CEV en de Linux Foundation hebben grote aankondigingen gedaan en zetten in op de ontwikkeling van zakelijke blockchain ecosystemen.
Zoals bij iedere opkomende technologie, zijn er nog genoeg zakelijke en technische problemen die overwonnen moeten worden. In het geval van blockchain is het echter een groter risico om het potentieel van de technologie niet op waarde te schatten en geen plan de campagne te hebben. Als u er een strategisch focusgebied van maakt, mogelijke scenario’s voor toepassing monitort, uw instapmoment bepaalt, en een as-a-service-benadering van pilots en proof-of-concepts kiest, zult u de vruchten kunnen plukken wanneer voor u de tijd er rijp voor is.