Streaming-diensten profiteren al enige tijd van de digitaliseringstrend onder consumenten, die door de coronacrisis is versneld. Al zijn de kosten voor het produceren van exclusieve content hoog, de vooruitzichten voor de sector blijven goed.
Dit stellen portefeuillemanagers Jack Neele en Richard Speetjens van het fonds Robeco Global Consument Trends in een artikel over streaming-diensten, waarin ze focussen op de deelgebieden video, muziek en games.
Onderzoek wijst uit dat de markt voor online aanbod van films en series tussen 2019 en 2025 kan verdubbelen van $83 miljard tot $167 miljard. Abonneediensten, zoals Netflix, Disney+ en Amazon Prime, kunnen een stijging laten zien van $50 miljard naar $98 miljard.
Kosten zijn een belangrijk verkoopargument, wijzen de beleggers van Robeco. De zogenaamde ‘over-the-top’ online-aanbieders kunnen kabelmaatschappijen omzeilen en films en series goedkoop aanbieden. Sinds het succes van de Netflix-serie House of Cards, investeren ze meer en meer in eigen exclusieve content.
Na jaren van dalende omzetten voor de muziekindustrie, groeit de markt vanaf 2015 weer, mede door het succes van platforms als Spotify en Apple Music. Streaming maakt nu zo’n 56% van de totale muziekverkopen uit – $11,1 miljard van $20,8 miljard.
De jongste loot van de streaming-sector is de abonneeversie van online gaming. Dit segment staat nog in de kinderschoenen, omdat het zeer snel internet vereist. Maar het ziet er volgens de Robeco-beleggers veelbelovend uit nu breedbandsnelheden komende jaren zullen toenemen.