Capital Group: ‘Alphabet is een defensief aandeel’

0

Veel portefeuilles worden nu met ‘defensieve aandelen’ bewapend tegen een mogelijke recessie. Maar de definitie van deze beleggingscategorie is aan een update toe, stelt Capital Group.

Volgens de vermogensbeheerder moeten beleggers vooral kijken naar bedrijven met een sterke winstgroei, innovatieve producten, prijszettingsvermogen en de mogelijkheid om de gevestigde sectoren op te schudden.

“Waarschijnlijk zijn weinig mensen het met mij eens”, schrijft Jonathan Knowles, portefeuillebeheerder bij Capital Group in “What’s a defensive stock in 2020?”. “Maar een bedrijf zoals Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft een aantal defensieve kenmerken, gebaseerd op zijn cashflow en zijn dominante positie. Alphabet kan het bij een aanhoudende krimp goed doen, dankzij zijn sterke winstpotentieel, het innovatievermogen en de relatief aantrekkelijke waardering.”

Facebook is eveneens een groeibedrijf met duidelijk anticyclische kenmerken. “Een ander voorbeeld is CME Group, het in Chicago gevestigde beursbedrijf dat de handel in derivaten, opties en futures vergemakkelijkt. De omzet van CME is in eerdere periodes van extreme marktvolatiliteit gestegen”, aldus portefeuillebeheerder Lisa Thompson.

De definitie van wat beleggers een defensief aandeel noemen is aan het verschuiven, aldus Capital Group. Veel bedrijven die voorheen als defensief werden beschouwd – zoals voeding, tabak en telecommunicatie – zijn uit balans geraakt door technologische ontwikkelingen, nieuwe voorkeuren van consumenten en de hevige concurrentie in een wereldwijde economie.

Producenten van levensmiddelen bijvoorbeeld werden decennialang als klassieke defensieve beleggingen beschouwd omdat mensen ook in tijden van crisis moeten eten. Tijdens de financiële crisis in 2008-2009 hield een aantal levensmiddelenproducenten dan ook relatief goed stand in vergelijking met de rest van de markt.

Maar nieuwkomers zoals Amazon, de veranderende smaak van de consument, de massale consolidatie en de concurrentie van startende online voedselleveranciers hebben de markt verstoord. Kraft Heinz bijvoorbeeld kreeg het moeilijk toen consumenten steeds meer voor verse levensmiddelen en biologische voeding kozen in plaats van verwerkte producten. In februari voerde Kraft Heinz een waardevermindering door van 15,4 miljard dollar. Het bedrijf sneed ook 36% van zijn dividend weg. Traditionele sectoren zoals levensmiddelen zijn dus niet zo defensief als we ooit dachten.

De vele bedrijven in de populaire Amerikaanse waarde-indexen die geen dividend uitkeren en die evenmin hoge credit ratings hebben zijn een ander voorbeeld. Ongeveer 22% van de aandelen in de Russell 1000 Value Index betaalde in 2018 een dividend uit van minder dan 0,1%, en ongeveer 40% van de beoordeelde bedrijven in die index had een BBB- of lagere rating.

Bij die bedrijven kan een gemiste schuldaflossing of een ratingverlaging de aandelenkoersen laten instorten. “Je richten op bedrijven van hogere kwaliteit die het meest waarschijnlijk een constant dividend zullen uitkeren, kan een betere strategie zijn”, zegt Joyce Gordon, portefeuillebeheerder bij Capital Group. “Eigenlijk komt het neer op een fundamenteel onderzoek van individuele bedrijven: welke bedrijven beschermen het best tegen een recessie? Als vermogensbeheerder is het onze taak om dat uit te zoeken.”

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie The Asset

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website en nieuwsbrief van The Asset. Het team brengt met name nieuws en visies die interessant zijn voor beleggingsprofessionals.


Kennispartners

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten