De AFM vindt dat beleggingsinstellingen.beter op de doelstelling van de klant moeten letten en die nadrukkelijker in de dienstverlening moeten betrekken. De toezichthouder heeft daarvoor een leidraad gepubliceerd.
De leidraad heeft betrekking op beleggingsdienstverlening aan klanten die niet kwalificeren als professionele beleggers. In 2012 wil de AFM hierover verder in gesprek gaan met marktpartijen en aandacht vragen voor de kwaliteit van de dienstverlening.
De toezichthouder verwacht dat beleggingsdienstverlening de komende jaren ingrijpende veranderingen zal doormaken. Beleggingsondernemingen doen er verstandig aan na te denken over de verschillende vormen van dienstverlening die zij aanbieden en de toegevoegde waarde die ze klanten kunnen en willen bieden.
Deskundigheid adviseurs
Uit de onderzoeken blijkt dat de focus van de deskundigheid bij veel beleggingsondernemingen primair ligt op het beleggen. Bij het ontwikkelen van vakbekwaamheid van adviseurs krijgen vaardigheden om de klant tijdens het inventarisatieproces goed te leren kennen en de klant goed te informeren minder aandacht.
Dit terwijl de manier waarop de adviseur informatie inwint van invloed is op de volledigheid en de diepgang van de beleggingsdienstverlening. Als beleggingsondernemingen hier meer aandacht aan besteden, dan kunnen zij daarmee de kwaliteit van de dienstverlening verder vergroten.
Doelstelling ook van belang
Regelmatig controleren beleggingsondernemingen of de geadviseerde beleggingsportefeuille zich nog beweegt tussen de afgesproken bandbreedtes van de strategische asset allocatie. Bij dergelijke controles is het van belang dat ook telkens wordt gekeken wat de voortgang is ten aanzien van het behalen van de doelstelling.
Dit betekent dat niet alleen vanuit beleggingstechnisch perspectief of vanuit het perspectief van het risico wordt bijgestuurd, maar dat bijsturing ook plaatsvindt om de doelen van de klant te kunnen realiseren.
Op deze manier zorgt de adviseur er doorlopend voor dat de beleggingsportefeuille blijft passen bij de veranderende klantsituatie, de doelstellingen van de klant, het (maximale) risico dat hij kan en wil nemen en de andere afspraken die met de klant zijn gemaakt.