De trend richting gezonde voeding wint aan momentum. Voedsel- en drankproducenten krijgen hierdoor te maken met grote uitdagingen. Elly Irving, ESG-analist bij Schroders, benoemt zowel kansen als risico’s voor beleggers die in de voedingsmiddelensector beleggen.
De overtuiging groeit dat gezondheidsproblemen vaak veroorzaakt worden door excessieve suikerconsumptie. In het rapport ‘Is sugar turning Big Food into the next Big Tobacco?’, concludeert Irving dat het met voedsel- en drankproducenten mogelijk dezelfde kant op gaat als de grote tabaksproducenten. “De toegenomen aandacht voor lichamelijke gezondheid zou voor de voedingsmiddelenindustrie kunnen resulteren in reputatieschade, lagere verkopen en hogere kosten.”
Drie risico’s
Irving signaleert drie risico’s die hieraan kunnen bijdragen:
- Toenemende regulering, zoals gedwongen waarschuwingen op de producten en restricties aan advertenties.
- Invoering van een suikerbelasting om daarmee de toenemende kosten van de gezondheidszorg te dekken.
- Aansprakelijkheidsrechtszaken en dus hoge juridische kosten. Dit is een grote onbekende factor. Bedrijven met veel afzet in de Verenigde Staten staan hier het meest aan bloot.
Ook beleggers gaan steeds vaker op de gezonde toer door te beleggen in bedrijven in de gezondheidszorg, vrijetijdssector en ‘nutraceuticals’. “Daarnaast liggen er kansen voor beleggers bij bedrijven die weten in te spelen op de veranderingen in de consumptietrends en bij bedrijven die inzetten op R&D en innovatie en hun productportefeuille verbreden richting gezondere voeding”, aldus Irving.
Winnaars en verliezers
Tot nu toe waren grote voedsel- en drankproducenten terughoudend met innovatie; de focus lag meer op kostenbeheersing en een sterke lobby. Maar de overeenkomsten tussen Big Food en Big Tobacco worden steeds duidelijker. De toenemende druk van consumenten, gezondheidsorganisaties en overheden zorgt ervoor dat beleggers anders tegen de waardering van de sector aankijken.
Irving: “Beleggers moeten de risico’s voor Big Food beter in kaart brengen en deze ook in de waardering van grote voedsel- en drankproducenten laten terugkomen zodat uiteindelijk de toekomstige winnaars en verliezers van het grote suikerdebat geïdentificeerd kunnen worden.”
Lees hier rapport ’Is sugar turning Big Food into the next Big Tobacco?’ van Elly Irving
Lees ook het eerder verschenen artikel ‘Gezondheidsverlangen stuwt gezond beleggen’ van Nina Hodzic