Buitenlandse topbeleggers die een actief beleggingsbeleid voeren, zoals Fidelity en Norges Bank Investment Management, hebben inmiddels in tientallen Nederlandse beursgenoteerde kleine en middelgrote bedrijven aanzienlijke belangen opgebouwd. Nederlandse institutionele beleggers lijken aan de kant te staan.
Die buitenlandse deelnemingen breiden zich steeds meer uit. Dat blijkt uit onderzoek van de WMZ-meldingen die verplicht gedaan moeten worden bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Willem Burgers en Hilco Wiersma, beheerders van het gespecialiseerde small- en midcapaandelenfonds Add Value Fund, verbazen zich over deze bovengemiddelde interesse voor Nederlandse beursfondsen, die volledig afkomstig is uit het buitenland.
De grootste Nederlandse pensioenfondsen APG en PGGM zijn in geen velden of wegen te bekennen in deze categorie, zo blijkt uit eigen onderzoek van dit beleggingsfonds. Wiersma: “Buitenlandse topbeleggers zien grote waarde in de Nederlandse beurs, met name in het kleinere segment. Zij hogen hun belangen al sinds twee jaar voortdurend op. Kennelijk erkennen zij dat er onder de beursfondsen pareltjes te vinden zijn die bovendien nog eens gunstig gewaardeerd zijn.”
Burgers vindt het onbegrijpelijk dat Nederlands kapitaal massaal naar het buitenland stroomt en dat er bij partijen als APG en PGGM nauwelijks oog lijkt te zijn voor welke topbedrijven hier te vinden zijn. “APG heeft vorige maand voor 150 miljoen euro een 5% belang in het Italiaanse DeLonghi gekocht, terwijl ze de kwaliteit op de Nederlandse beurs kennelijk over het hoofd zien.”
Het is vandaag precies vijf jaar geleden dat Add Value Fund naar de beurs ging. De beursgang maakte het mogelijk om aandeelhouders dagelijkse liquiditeit te bieden en de zichtbaarheid en transparantie te vergroten. Het fondsvermogen is mede hierdoor de afgelopen vijf jaar sterk toegenomen tot 70 miljoen euro.
De beursgang heeft klaarblijkelijk goed uitgepakt voor de aandeelhouders van het Add Value Fund. Volgens opgave van de fondsmanagers is de beurskoers na de introductieprijs van 24 euro per aandeel naar 42,37 euro gestegen (peildatum 7 april 2015). Inclusief het herbeleggen van dividenden heeft de aandeelhouder een rendement (na kosten) gerealiseerd van 95%.