Voor beleggers die op zoek zijn naar een stabiele inkomstenstroom, biedt luchtvaartfinanciering aantrekkelijke kansen. De asset class is nog relatief onbekend maar daar kan volgens Paul Flood, fondsbeheerder bij Newton, verandering in komen.
“De populariteit van alternatieve beleggingen groeit en luchtvaartfinanciering is niet aan de aandacht van multi-asset fondsbeheerders ontsnapt”, stelt hij in een rapport. De luchtvaartsector is meer aangewezen op externe partijen voor de financiering, nu banken terughoudender zijn geworden.
Na een aantal moeizame decennia groeit de luchtvaartsector robuust. De groei komt met name vanuit Azië, waar de groeiende middenklasse meer geld kan besteden aan recreatie en het toerisme toeneemt. De orderboeken van vliegtuigproducenten zijn goed gevuld.
Het leasen van vliegtuigen heeft vaker de voorkeur van luchtvaartmaatschappijen, omdat het hun flexibiliteit biedt en zware kapitaalinvesteringen in nieuwe vliegtuigen beperkt houdt. “Voor beleggers bieden leasecontracten op middellange tot lange termijn een stabiele en betrouwbare kasstroom, terwijl de sector een relatief lage correlatie heeft met andere beleggingscategorieën”, schrijft Flood.
Hij ziet in de financiering van de luchtvaartsector aantrekkelijke rendementen. Omdat het dividendrendement in het algemeen hoog ligt, is een cashflow snel gegenereerd. De contracten zijn redelijk veilig, omdat ze heel specifiek zijn en volledig afgedekt.
Flood wijst wel op het tegenpartijrisico, de betrouwbaarheid van de onderliggende tegenpartij is een belangrijke factor. Hij is niet zozeer bezorgd over de inkomstenstroom. Alleen een mondiale recessie kan een bedreiging vormen, maar dan loopt de gehele luchtvaartindustrie gevaar.